EsporManşet

“Espor Yükselen Değer”

0

Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de Espor çok hızlı büyüyor ve yaygınlaşıyor. Bu alanda faaliyet gösteren şirketler de ardı ardına önemli projelere imza atıyor. Bunlardan bir tanesi de ESA Esports & Media. Röportaj konuğumuz ESA Esports & Media CEO’su Lale Ergin sorularımıza yanıt verdi. Keyifli okumalar.

ESA Esports ve Media ne zaman kuruldu?
Eylül 2018. Arena’nın açılışı 2020 Şubat ayının sonuna doğru yapıldı. ESA’nın ilk döneminde arena, fiziksel Espor faaliyetleri için bir mekân olarak tasarlamış ama hiçbir turnuva yapılmamış. Bu dönemde bir marka ile sponsorluk anlaşması yapılmış ve ESA markası geri planda kalmış. Bizim önceliğimiz; ESA’yı bir Espor, turnuva ve dijital eğlence kanalı markası olarak konumlamak.

ESA’nın vizyonu nedir?
Geleneksel sporlara bakarsak, en önemli gelirleri reklam, marka sponsorluk ve yayın hakları. Geleneksel sporlara olan ilgi azalıyor, izleyici yaşlanıyor. Esporun en önemli gelir kalemleri, reklam ve sponsorluk bedeli ve dijital kanalların yayın hakları olacak. Markaların, Espor kitlesine ulaşma gibi bir hedefi var. Espor oyuncularının ve turnuvaların daha iyi olması gerekiyor, streamer yayınlarında argo ve gençlere uygun olmayan bir profil var. Markalar ne yapacaklarını ve bu kitleye nasıl ulaşacaklarını bilmiyorlar.

Lale Ergin

Bizim ESA olarak değer önermemiz; markaları Espor izleyicisi ile buluşturmak. Markayı uzun vadeli olarak farklı etkinlikler ve içeriklerle esporla etkileşim halinde tutmak. ESA; Espor ve gaming seven kitleyi markalarla buluşturan kurumsal bir platform. ESA, popüler olan tüm oyunları oynatabilir. Bağımsız, hangi marka hangi oyunu tercih ediyorsa onun turnuvasını yapabiliriz. Türkiye’deki diğer rakip olabilecek firmalar tek markanın oyununu oynatıyor. ESA Esports&Media’yı; dünyadaki rakipleri ESL ve PGL gibi düzenli turnuva yapan düzenli üçüncü parti organizasyon yapan bir firma olarak konumlamak istiyoruz. ESA markalı lig ve turnuvalarla değer yaratmak istiyoruz. Kıymetli bir lig yaratmak, turnuva formatı yaratmak önemli.

Sadece bir Espor şirketi olmak istemiyoruz. Gaming’i işin içine katabilmemiz lazım. Gaming sevenler için içerik üretmek istiyoruz. Markalara içerikleri birlikte geliştirelim çağrısı yapıyoruz. Bu bir belgesel, haber programı, challenge programı içinde olabilir. Marka için beraber tasarlamak istiyoruz.
Kendi “ESA esports community”mizi oluşturmak istiyoruz. Bunun için dijital platformlardaki kendi kanallarımızın yanı sıra web sitemiz üzerinden de bizi sevip takip eden kitleye eğlence içerikleri yaratacağız (ör: oyunlar). Bu tip faaliyetler ile community’yi sürekli ESA mecralarında tutmak ve kanal ile web sitesi arasında trafik akışı yaratmak istiyoruz (viewer engagement tools). Uzun vadede amacımız çok kıymetli ve unique Espor ve gaming içerikleri üretip bunu üyelik bazlı kendi OTT platformumuz üzerinden yayınlamak.

ESA Esports&Media ne kadarlık bir yatırımla hayata geçti?
ESA Esports, arena ile birlikte yaklaşık 4,5-5 milyon dolarlık bir yatırım. ESA olarak biz arenayı ortaklarımızdan uzun dönem kiraladık. ESA espor arena, ESA Esports’a ayrılmış bir alan durumunda ve bizim yönetimimizde.

ESA, Espor ekosistemine nasıl bir katkı sağlayacak?
Ülkemizi dünya ile karşılaştırdığımızda en büyük sorunlardan birisi turnuvaların düzenli olarak yapılamaması. Sponsorluk ve yayın hakları gelirleri bu nedenle düzenli değil. DOTA, yıllık 40 milyon dolar ödül havuzlu turnuvalar yapıyor. Profesyonel Espor oyuncuları büyük paralar kazanıyor.

Türkiye’de Riot Games ve ZULA kendi turnuvalarını başarı ile yapıyorlar. Ancak diğer popüler oyunların düzenli olarak turnuvaları yapılmıyor. Turnuva ve ligler düzenli ve kurumsal bir hale dönüşünce, takımlar ve oyuncular da para kazanmaya başlayacak. Bu sektörde iş yapan herkesin bu sistemden gelir elde etme şansı doğuyor. Esporun profesyonelleşmesine katkıda bulunacağız. Yorumcu, gözetmen ve hakemlik gibi meslekler doğuyor. Düzen ve süreklilik gelince bunların hepsi bir akreditasyon ve profesyonelliğe kavuşacak.

Neden bu alana yatırım yaptınız, Espora ilginiz nereden?
Yaklaşık 1,5 yıldır bu konuyla ilgileniyorum. Gaming’i biliyordum ama Esporu anlayıp ve fırsatları gördükten sonra ilgim arttı. Kariyerimde 25 yılım değer yaratmak ve trend sektörlere yatırım yapmak üzerine kurulu. Önceki işimde farklı sektörlerde pek çok yeni iş alanı geliştirdim ve yatırımları baştan sona yönettim. Espor değer yaratabileceğimiz bir alan. Rekabet yeni başlıyor. Tüketicinin davranış alışkanlığı yeni oluşuyor. Doğru bir iş modeli ve iyi bir uygulama ile herkesi geçip öne çıkma olasılığınız fazla.

İş geliştirmede, kendinize doğru bir niş alan bulup, burada herkesten daha hızlı büyüyebilmek esas olan. Gaming pazarının, bugün, yüzyıllardır var olan sinema ve müzik endüstrilerinin iki katından daha büyük bir hale gelmesi bunun geçici bir moda olmadığını gösteriyor. Espor ile ilgilenen markanın bir rehberliğe, güvenebileceği bir yol arkadaşına ihtiyacı var. Şu an yatırım bile yapsalar paralarının nereye gittiğini göremiyorlar. Amacımız bunu değiştirmek. Markalara bu sektörde ölçülebilir bir fayda sağlamak.

Başka girişimleriniz var mı?
Operasyonel anlamda başka bir girişime yatırımım yok. Gaming alanında global bazı projelere finansal yatırımcı olarak ufak boyutta yatırımlar yapıyorum. Tüm vaktimi ESA’ya veriyorum. Sektöre girdiğim günden bu yana içindeki fırsatların ne kadar büyük olduğunu görüyorum. Türkiye pazarı olarak başladık ama doğru, sevilen içerikler üretebilirsek dünyanın her yerinde alıcısı var. Uluslararası takımları yarıştırabilmek, turnuvalar yapabilmek, farklı formatları buraya adapte edebilmek istiyoruz. Görüştüğümüz firmalar bizimle bölgesel bazda iş birliği yapmak istiyorlar.

2021 hedefleriniz nedir?
Covid döneminde markaların bütçeleri azaldı. 2021 yılı içinde gelişim göstereceğini düşünüyoruz. Kendimizi markalara anlatabilmek, espor ve gaming sektörüne dair farkındalık yaratmak istiyoruz. Ciddi bir bilinirlik sağlamak ve takipçi kitlesine ulaşmak en önemli hedefimiz. Marka iş birlikleri ve salgın ile bağlantılı olarak fiziksel organizasyonlara başlayabiliriz. Online turnuvalara ve dijital içerik üretimine ağırlık vereceğiz. İlk etapta ayda en az 3 turnuva yapma sıklığına ulaşmak istiyoruz.

Arena’nın içindeki gaming alanını açma hedefimiz var. Espor deneyim yeri olarak kullanma imkânımız var. Kurum içi espor turnuvaları yapmayı planlıyoruz. Kurumlar ve üniversiteler arası turnuvalar da yapmak hedeflerimiz arasında. Bunun dışında “other content” tarafını oturtmak istiyoruz. Senaryo yazan kişilerle, içerik üreticileri ile temasa geçtik. Projeye göre kendi içerimizde veya piyasadaki en iyilerle iş birliği yaparak hayata geçirmeyi düşünüyoruz.

Salgın, Esporu nasıl etkiledi?
En önemli etkisi farkındalık oldu. Markaların artık bu segmenti göz ardı edemeyecekleri konusunda farkındalıkları arttı. Gaming ve Espor, salgın ile hızla gelişti. TV kanallarından dijital kanallara geçiş oldu. Gaming ve Espora ilgi çoğaldı. Z kuşağı yüzde 70 oranında gaming ile ilgilendi, oyun oynadı. Nielsen raporuna göre salgın sırasında evde kalan 5 kişiden 4’ü bir video oyunu oynadı.

Ülkemizde ve dünyada Esporun büyüklüğü ve özellikleri nedir?
Türkiye Espor sektörü ile ilgili çok data yok. Türkiye’de yaklaşık 30 milyon gamer olduğu hesaplanıyor. Bunun içerisinde spor müsabakalarını seven, takip eden ve oynayan yaklaşık 4 milyon kişi olduğu belirtiliyor. Tabi ki net bir analiz raporu olmadığı için bunlar yaklaşık sayılar olarak alınmalıdır.

Dünyadaki büyüklüklere bakıldığında, 2,7 milyar gamer olduğu raporlarda yer alıyor. Espor takipçisi olarak bakıldığında bu rakam 495 milyon kişi civarında. Bunun 220 milyonu sürekli ve düzenli takip ediyor. Bu rakamlar her sene yüzde 10-15 büyüyor.

Gaming dünyada şu an 160 milyar dolar büyüklüğe sahip bir pazar. Espor ise şu an yaklaşık 1 milyar dolar olup henüz küçük bir pazar ancak çok yüksek bir büyüme potansiyeline sahip. Gaming kültürü, hip hop gibi kendi giyimini, kültürünü, dilini yaratıyor. O nedenle gaming’e sadece bir oyun işi gibi bakmamak lazım. “Video oyunları kültürü” yeni bir sosyalleşme aracı olması, kendine has iletişim dili (interaktif) ve kanalları (Twitch, Discord, YouTube…vs) yaratması ve yepyeni rekabetçi boyutu (espor) ile bütün olarak ele alınması gereken bir yapı. Bu nedenle kitleyi her açıdan doğru anlamak çok önemli.

Espor ile video oyunları arasındaki fark nedir?
Video oyunları, mobil ve bilgisayarlarda oynadığımız oyunlar. Espor, onun içinde rekabetçi olarak yapılmaya başlanan, turnuvaları ve ligleri olan ayrı bir sektör ve spor olarak kabul edilen bir alan. Rekabet, oyuna göre, takımlar arasında veya bireysel olarak yapılabiliyor. Her video oyunu Espor oyunu olamıyor. Espor oyunu olabilmesi için tüm şartların eşit ve adil olması gibi kriterler gerekiyor.

Espor Next
Türkiye Espor camiasının en genç hesabı gururla sunar...

You may also like

Comments

Comments are closed.

More in Espor