EsporManşet

Espor Büyümeye Devam Ediyor

0

Bugünse, oyun sektörüyle bağlantılı ve doğru orantılı bir şekilde hızlı büyümeye devam eden bir başka sektör olan “Espor” sektörünün büyüklüğüne bir bakalım.

Hepimizin bildiği üzere Espor, profesyonel liglerde profesyonel oyuncuların ya da takımların rekabet çerçevesinde karşı karşıya geldiği organize video oyun dünyasını tanımlamak için kullanılır. Farklı lig veya takımlardan rakipler, yani e-sporcular, Fortnite, League of Legends, Counter-Strike, Call of Duty, Overwatch ve Madden NFL gibi popüler video oyunlarında kıyasıya mücadele eder. Bu sırada çok sayıda oyun sever de, ki burada milyonlardan bahsediyoruz, tıpkı bir spor müsabakası izler gibi bu karşılaşmaları çevrimiçi platformlardan ya da düzenlenen etkinliklere katılarak takip eder. Twitch gibi yayın platformları aracılığıyla oyun severler favori e-sporcularını izleyebilir ve bu sayede e-sporcular da kendi hayran kitlelerini oluşturabilir.

Tarihin ilk Espor turnuvası

Her ne kadar son yıllarda sık sık duymaya başladığımız bir kavram olsa da aslında e-sporun kökleri bundan 50 yıl kadar öncesine uzanıyor. 50’li yıllarda bilgisayar teknolojilerinin hayatımıza girmesi ve bundan sonraki 20 yıl boyunca video oyunlarla tanışmaya başlamamızın sonucunda, 19 Ekim 1972’de tarihin ilk video oyun turnuvası olarak kabul gören etkinlik gerçekleşti.

Bu tarihte 24 oyuncu, dünyanın ilk dijital bilgisayar oyunu olarak bilinen “Spacewar”da yarışmak üzere Stanford Üniversitesi’nin Yapay Zekâ Laboratuvarı’nın ev sahipliği yaptığı “Galaksiler Arası Uzay Savaşı Olimpiyatları”nda bir araya geldi ve bu olay ile birlikte Espor dünyasının temelleri atılmış oldu. Kazananın ödül olarak günümüzdeki milyon dolarların aksine sadece bir yıllık “Rolling Stones” aboneliği aldığı bu turnuvayı takip eden yıllarda Asteroids ve Space Invaders gibi oyunlar için gerçekleştirilen etkinlikler ile de Esporun engellenemez yükselişi başladı.

Peki, kimler Espor izliyor?

Aslına bakacak olursanız e-spor izleyicilerinin büyük bir kısmını Asya ülkeleri oluşturuyor. 2019 verilerine göre Çin’de internet kullanıcılarının yüzde 40’ı, Vietnam’da yüzde 33’ü, Filipinler’de yüzde 29’u, Endonezya’da yüzde 26’sı, Tayland’da yüzde 25’i, Hindistan’da yüzde 24’ü, Güney Kore’de yüzde 19’u, Birleşik Arap Emirlikleri’nde yüzde 19’u, Tayvan’da yüzde 17’si, Türkiye’de ise yüzde 16’sı resmi Espor turnuvalarını izliyor.

Newzoo tarafından paylaşılan verilere göre 220.5 milyonu arada sırada, 215.2 milyonu ise düzenli bir şekilde olmak üzere toplamda 435.7 milyon kişi e-spor izlemiş. 2021’de bu sayı 249.5 milyona 240 milyon olmak üzere artarak 489 milyon; 2022’de ise 270.9 milyona 261.2 milyon olacak şekilde 532 milyon olacak şekilde artış göstermiştir. Newzoo’nun tahminlerine göre 2025 yılına geldiğimizde ise toplamda 640.8 milyon kişinin Espor izleyicisi olması beklenmekte.

Bununla birlikte; 2016 yılında NBA finallerini izleyenlerin sayısı 31 milyon iken League of Legends dünya finali maçını izleyenlerin sayısının 43 milyon olması da Esporun giderek artan popülaritesinin bir başka göstergesi olduğu söylenebilir.

E-spor hayranlarının cinsiyetine gelecek olursak, her ne kadar çoğu spor dalında olduğu gibi burada da erkeklerin ezici bir çoğunluğa sahip olduğu gibi yanlış bir algı olsa da, son yıllarda elde edilen verilerle bu algının artık kırıldığını söyleyebiliriz. Buna göre ABD’de 2006 yılında yüzde 38’ini kadınların, yüzde 62’sini ise erkeklerin oluşturduğu 18 yaş ve üzeri Esporcuların 2021’deki dağılımı, yüzde 45 kadın ve yüzde 55 erkek şeklinde.

Pazar büyüklüğü

2018’de 906 milyon dolar değerinde olan küresel e-spor pazarının değeri, 2022 itibarıyla 1.38 milyar doların üzerinde seyrediyor. Bununla birlikte; e-spor pazarının büyümeye devam ederek 2025 yılında 1.86 milyar dolar değerine ulaşacağı öngörülüyor. Güncel durumda sadece Çin’in beşte birini oluşturduğu Asya ve Kuzey Amerika’nın e-spor pazarı, değer bakımından dünyanın en büyük e-spor pazarlarının başında geliyor.

Öte yandan, Newzoo verilerine göre 2018 yılı itibariyle Türkiye’de 4 milyonu aşkın e-spor izleyicisi bulunuyor. Gaming in Turkey’e göreyse Türkiye’de internet erişimi bulunan 46 milyondan fazla kişinin en az 29 milyonunun aktif bir şekilde video oyunu oynadığı belirtiliyor.

Espor Next
Türkiye Espor camiasının en genç hesabı gururla sunar...

You may also like

Comments

Leave a reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

More in Espor